HR
August 13, 2022

Zöld, zöldebb, legzöldebb – utak egy környezetbarátabb munkáltatói márka felé

2022 nyár közepe van, így ha még azon melegében olvasod a blogot, valószínűleg eszedbe jutott ma már, hogy de jó lenne a tengerparton, egy koktél társaságában hűsölni. Ha esetleg ténylegesen a tengerpartról olvasnád a blogot, csillagos ötös a szorgalmadért, megérdemelsz még egy koktélt. Egy szó, mint száz, a saját bőrünkön érezhetjük a klímaváltozást. Lehetőségeinkhez mérten próbáljunk meg személyesen is környezettudatosabbak lenni, de HR fókuszú blog lévén most arra keressük a válaszokat, hogy munkáltatóként mit tehetünk a fenntarthatóság, és a környezet védelmének jegyében. Az ezzel összefüggő (és a ebben a cikkben is megjelenő) társadalmi felelősségvállalás témája az előző blogunkban bővebben kifejtésre került, jó szívvel ajánljuk az elolvasását.

Fenntarthatósági törekvések

Ahogy korábban említésre került, 2022-ben megkerülhetetlen téma a fenntarthatóság, és a környezettudatosság. Egyre több médium, cég, és magánember kezdett el behatóan foglalkozni a kérdéskörrel, aminek hatására sokan igyekeznek megtenni a tőlük telhetőt. Műanyag-használat csökkentése, szelektív hulladékgyűjtés, napelem telepítés. Mind mind olyan lépések, amivel csökkenthető egy ember karbonlábnyoma. Nézzük meg, hogyan állnak a kérdéshez a nagy cégek. A legkifejezőbb talán az ismert refrén a helyzettel kapcsolatban: “Még még még még még, ennyi nem elég…”. Mert bár Magyarországon egyre jobban odafigyelnek a fenntarthatóságra a vállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek. A K&H kutatásából (amely 200, a 2 milliárd forint éves árbevételt meghaladó, nem állami tulajdonú cég pénzügyi döntéshozójának megkérdezésével történt) kiderült, hogy a múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem harmadának – 31 százalékának – van saját fenntarthatósági stratégiája, egy évvel korábban ez mindössze a 15 százalékukra volt igaz. Tehát látszik, hogy szerencsére jelentősen nőtt ez az arány. A fenntarthatósági törekvések kapcsán a cégek olyan megoldásokat alkalmaznak, mint a műanyag kibocsátás csökkentése, az épületek energetikai korszerűsítése, vagy az újrahasznosítható csomagolások fejlesztése.

CSR - az éremnek két oldala van?

Egy előző blogbejegyzésünkben bővebben kitértünk a CSR témájára (https://salarify.me/2022/07/13/hogyan-valjunk-tarsadalmilag-felelos-vallalatta/), de röviden: olyan tevékenységekről beszélünk, amelyek nem a vállalat alapvető működéséből fakadnak, hanem valamilyen extra ráfordítást (legyen az anyagi, vagy idő) igényelnek. Ez lehet közös szemétszedés, futóverseny, vagy akár ételosztás. Tehát egy olyan tevékenység, amivel társadalmi ügyeket támogatnak, és felhívják a figyelmet ezen ügyek fontosságára. Az éremnek ebben az esetben is két oldala van. Felelős cég- és HR vezetőként oda kell figyeljünk arra, hogy ne essünk át a ló túloldalára, és a CSR tevékenység ne bújtatott marketing legyen, hanem őrizze meg eredeti, társadalmilag fontos funkcióját. Ez a környezettudatosság és fenntarthatóság szempontjából kiemelten fontos, mivel ez népszerű téma a vállalati CSR tevékenységek kapcsán.

Környezetbarát munkáltatói megoldások

Lássuk tehát, hogy milyen konkrét megoldásokat alkalmazhatunk HR szakemberként egy környezetbarátabb munkáltatói márka kialakításához.

Vonzó és tudatos onboarding folyamat kialakítása

Az igazán jó első benyomásra nincs második esély. HR vezetőként érdemes minden eszközt megragadni annak érdekében, hogy az új munkatársak lelkesedjenek a vállalathoz való csatlakozásért. Mivel a mai jelölteknek kiemelten fontos, hogy egy fenntartható munkáltatói márkához csatlakozzanak, ajánlott ezt már a kezdetektől fogva középpontba helyezni és kihangsúlyozni. Ebbe beletartozik az új jelöltek edukálása arról, hogyan vehetnek részt a CSR- és fenntarthatósági kezdeményezésekben, vagy egy önkéntes esemény szervezése az újonnan felvettek számára.

Közösségi média hatékony használata

Ha fenntartható munkáltatói márka építése a cél, a közösségi média ezirányú használata elengedhetetlen. Hiszen ezen platformok és kommunikációs csatornák segítségével könnyen alakítható, hogy a munkaerőpiac hogyan látja a vállalatot. A különböző social media oldalaknak (Facebook, Instagram, vagy akár TikTok) ki kell emelniük a fenntarthatósági kezdeményezéseket, amelyeket a cég belsőleg és külsőleg is vállal. Még ha nem is posztolsz naponta, biztos lehetsz benne, hogy az alkalmi posztok is megragadják néhány leendő jelölt figyelmét. A közösségi média korát éljük, ahol az álláskeresők 79%-a állítja, hogy az elmúlt évben használta a közösségi médiát az álláskeresés során (Fennell, 2022).

Munkavállalók bevonása

A közösségi média használatán, és a fizetett reklámokon túl, a cég munkavállalóinak bevonása is elengedhetetlen a környezetbarát munkáltatói márka kialakítása során. Az érdeklődő jelöltek így első kézből tájékozódhatnak a vállalati gyakorlatokról, és elolvashatják a jelenlegi alkalmazottak által megosztott beszámolókat. Ráadásul a külsős felek (potenciális és már meglévő ügyfelek) is hiteles képet kapnak a cégről, és annak fenntarthatósági stratégiájáról. A munkavállalók számára például olyan programokat szervezhetünk, mint a korábban említett közös szemétszedés, vagy “gyere biciklivel munkába” nap. De az irodai szelektív hulladékgyűjtés, vagy műanyag használat csökkentés is már egy fontos lépés egy fenntarthatóbb munkahely megteremtése felé.

Papírcsekkek megszüntetése

Nem is gondolnánk, hogy egy csekk létrehozása és kiosztása egyetlen alkalmazottnak, nemcsak sok papírt és erőforrást vesz igénybe, hanem költséges is. Többszáz dolgozó esetén ez már jelentős tonnányi papírt és százezres, akár milliós költség tételt jelenthet. A digitális fizetések lehetővé teszik a vállalkozások számára, hogy kiküszöböljék a papírcsekkek beszerzésével és terjesztésével járó költségeket, ráadásul környezetbarátabb fizetési módot is kínálnak.

A cikkhez felhasznált források:

Origo (2022): Egyre több cégnek van saját fenntarthatósági stratégiája

Portfolio (2021): Valóban a fenntartható vállalatok a jövő vállalatai?

Kleiner C., Ho A. (2021): 3 Ways to Make Paying Workers More Eco-Friendly, branch

Di Gregorio M. (2022): Build to last: 6 easy ways to create sustainable employer branding, recruitee.com

Fennell A. (2022): Social media recruitment statistics, Job Description Library

Együtt az okos pénzügyekért!

Iratkozz fel hírlevelünkre, és értesülj első kézből praktikus tippjeinkről és időszakos kedvezményekről!