HR
August 25, 2022

A munkavállalók elvárásai a munkáltatótól - lehetséges kielégíteni őket?

Az alkalmazottaink vállalatunk legfontosabb kincsei. Ők azok, akik energiával, készségekkel és tapasztalattal viszik előre cégünket, és építik a sikert a piacon. Ráadásul, ők azok is, akik az ügyfelek szemében megalapozzák a márkánk hírnevét. Ismerős lehet a mondás miszerint: "a boldog alkalmazottak boldog ügyfeleket teremtenek".

Mit várnak el az alkalmazottak? 

Megbecsülés

Az egyik legnagyobb hiba, amit egy munkáltató elkövethet, ha azt feltételezi, hogy a munkavállalóit valójában csak a pénz érdekli. Persze, a legtöbb ember azért dolgozik, hogy pénzt keressen, hogy eltartsa magát és családját. Azonban nem lehet alábecsülni a pozitív megerősítés és az elismerés értékét a jól végzett munkáért, vagy egy fontos projekt határidejének betartása érdekében tett túlórákért.

Egy egyszerű kedves szóval, üzenettel vagy e-maillel való köszönetnyilvánításnak nem kell semmibe kerülnie, de a lojalitás és a megbecsülés szempontjából mérhetetlen a hatása.

Pozitív munkakörnyezet

A pozitív, barátságos és elfogadó munkakörnyezet a legjobbat hozhatja ki az emberekből. Ha egy vállalat kultúrája erős, a dolgozók ösztönözve érzik magukat arra hogy a legjobbat nyújtsák, keményen dolgozzanak, és mindent megtegyenek a szervezet átfogó céljainak előmozdítása érdekében. Pozitív hozzáállással fognak munkába járni.

Lássuk be, egyikünk sem akar reggel felkelni, és olyan munkahelyre menni, ahol feszültség, konfliktus van. A mérgező munkahelyi környezet elkerülhetetlenül alacsony morálhoz, magas hiányzási arányhoz és fluktuációhoz vezethet.

Átláthatóság és kommunikáció

Minden vállalkozásban vannak olyan helyzetek, amikor teljesen helyénvaló, hogy a beszélgetések zárt ajtók mögött történnek. Például az érzékeny vagy az információk titkosságának és integritásának védelme érdekében. Ennek ellenére a legjobb, legelismertebb vezetők nem félnek megnyílni az embereik előtt arról, hogy mi megy jól az üzletben, és hol vannak kihívások. Az átlátható vezetéshez hozzátartozik, hogy sebezhetőnek kell lenni, és be kell ismerni, hogy néha nem tudunk mindenre választ. Amikor fontos üzleti döntésekről van szó, természetesen nem lehet mindent "bizottságilag" csinálni, de ha elmagyarázzuk a dolgozóknak, miért hoztunk bizonyos döntéseket, nagyobb az esélye, hogy elfogadják azokat, még akkor is, ha nem értenek velük teljesen egyet.

Rugalmasság és jelentős juttatások

Manapság egyre több egyre több területen lett elvárás a rugalmasság. Jó példa erre a rugalmas fizetés és a műszakbeosztási modellek.

A rugalmas fizetési lehetőségek különösen népszerűek az órabéres munkavállalók körében, akik fizetésről fizetésre dolgoznak. Az Earned Wage Access (EWA) - amely lehetővé teszi a munkavállalók számára, hogy hozzáférjenek a már megkeresett, de még ki nem fizetett bérükhöz - a rugalmas fizetés egyik formája, amely segít enyhíteni a pénzügyi stresszt, és segíti a munkáltatókat a növekvő gig-gazdasággal való versenyben.

Mit várnak el a munkáltatók? 

Ahogy a mondás tartja, "ez egy kétirányú utca", és munkáltatóként joggal várhat el bizonyos viselkedési normákat az alkalmazottaitól is. Íme néhány dolog, amit tudnia kell az embereivel, hogy elvár tőlük a munkahelyen:

Megbízhatóság

A megbízható alkalmazottak azt teszik, amit mondanak, és azt mondják, amit tesznek. Az alkalmazottak megbízhatóságának számos formája van, többek között az, hogy következetesen fenntartják a vállalat értékeit tetteikben és szavaikban, és felszólalnak, ha észrevesznek egy problémát.

A pontosság a megbízhatóság egyik kritikus eleme. Ez nem csak azt jelenti, hogy a dolgozók időben megjelennek a munkahelyükön. Azt is jelenti, hogy nem időznek túl sokáig a szünetekben, vagy nem csevegnek vég nélkül a kávéautomata mellett. Emellett azt is jelenti, hogy nem várakoztatják meg az embereket, és nem jelennek meg rendszeresen késve a megbeszéléseken és nem utolsó sorban betartják a határidőket.

Pozitív és céltudatos hozzáállás

Munkáltatóként azt szeretnénk, ha alkalmazottaik pozitív hozzáállása kiterjedne a munkatársakra is, és vidám hangulatot teremtene a munkahelyen. A vidám munkahely jobb munkamorált eredményezhet, ami mindenki számára jobb élményt biztosíthat. 

Megpróbálhatjuk segíteni munkavállalóikat képességeik fejlesztésében, ezért jogosan várhatjuk el a fejlődni akarást és a maximumra való törekvést.

Hatékony kommunikáció

Elvárhatjuk munkavállalóinktól, hogy hatékonyan kommunikálják igényeiket, ötleteiket és véleményüket. Fontos, hogy a munkavállalók konstruktívan fejezzék ki gondolataikat másoknak, amihez szóbeli és írásbeli kommunikációs készségekre van szükség. Ehhez nemcsak bizonyos szintű verbális kommunikációs készségek kellenek, hanem az úgynevezett érzelmi intelligencia is.

Hogyan hozzuk egyensúlyba a két fél igényeit?

Döntsuk el, hogy mik az elvárásaink

Mielőtt felvesszük a kapcsolatot alkalmazottainkkal, és meghatározzuk a munkahelyi elvárásokat, el kell gondolkodnunk azon, hogy mik ezek az elvárások, és miért kerültek fel a listára. A munkatársak elvárásait befolyásoló tényezők között valószínűleg szerepel majd az ügyfél-elégedettség, valamint az a törekvés, hogy egy nyerő vállalati kultúrát építsünk ki és tartsunk fenn.

A félreértések csökkentése az elvárások ismertetésével

Jó ötlet, ha világos nyelven írjuk le az elvárások listáját, mielőtt megosztjuk azokat az alkalmazottakkal. Ez lehetővé teszi számukra, hogy a megbeszélés után időt töltsenek azok elsajátításával, és visszatérjenek hozzánk, ha bármilyen pontosításra van szükségük.

Magyarázzuk el az alkalmazottaknak, hogy mi áll a döntéseink mögött

Ez a fenti első ponthoz kapcsolódik. Pontosan el kell magyaráznunk az embereknek, hogy miért várunk el tőlük bizonyos viselkedési formákat, és miért fontosak ezek nekünk, vállalkozás és a kollégáik számára. Tehát részletesen ismertessük a céljainkat és az elvárásaink mögött meghúzódó gondolkodást.

Ahhoz, hogy az elvárások kézzelfoghatóak legyenek, érdemes konkrét példákat meghatározni azokra a helyzetekre, amikor elvárjuk, hogy a munkavállaló egy bizonyos módon viselkedjen. Egy kiskereskedelmi környezetben például vázoljunk fel egy olyan forgatókönyvet, amikor egy vásárló megpróbál visszavinni egy hibás árucikket, és dühös vagy sértegető lesz. Világosan magyarázzuk el az alkalmazottaink számára, hogy mi lenne és mi nem lenne elfogadható viselkedés a részükről ebben a helyzetben.

Megállapodás és elköteleződés

Miután alaposan elmagyaráztuk az elvárásainkat az alkalmazottaknak, és megválaszoltuk az esetlegesen felmerülő kérdéseiket, itt az ideje, hogy megállapodjunk ezekben, és aláírjuk az erre vonatkozó hivatalos megállapodást.

Egy kis átgondolással és erőfeszítéssel lehetséges olyan vállalkozást működtetni, ahol minden alkalmazottnak világos és közös elképzelése van az elfogadható és elvárt viselkedésről.

A cikkben felhasznált források: 

Indeed, 2021: link

Payactiv, 2022: link

Együtt az okos pénzügyekért!

Iratkozz fel hírlevelünkre, és értesülj első kézből praktikus tippjeinkről és időszakos kedvezményekről!