HR
September 2, 2022

A közösségi média fontossága a HR területén

A közösségi média mára már kétségkívül a kommunikáció egyik legjelentősebb eleme lett. De nemcsak a magánéletben, hanem az üzleti világban, és a vállalati életben is egyre fontosabb szerep jut a social médiának. A cégek marketing, vagy HR részlegei előszeretettel használják ki az ebben rejlő lehetőségeket. Míg előbbi inkább a célcsoporttal való interakcióra, vagy hirdetésekre használja ezeket a felületeket, a HR területén más szempontok kerülnek előtérbe. Ebben a blogbejegyzésben ezeket vesszük górcső alá, és fényt derítünk arra, hogy miért is fontos a közösségi média használata HR szempontból.

Toborzás elősegítése

Egyre több és több munkáltató alkalmazza a social médián keresztüli toborzást, nem véletlenül. Ez a módszer megfelelő stratégiával lehetővé teszi a legjobb munkavállalók toborzását, időt, pénzt, és energiát megtakarítva. 

Első lépésként fontos, hogy a munkáltató azonosítsa azokat a platformokat, amelyeken potenciális jelöltjei a legaktívabbak. Például a saleses munkavállalók lehet, hogy inkább a LinkedIn-t preferálják, míg a szoftverfejlesztők inkább a GitHub-ot. Tehát fontos, hogy minden cég alapos kutatást végezzen a célközönség közösségi média használati szokásairól. Ezután következhet a hasznos tartalmak közzététele, és a jelöltekkel való interakció. A hashtagek használata itt segíthet abban, hogy minél több emberhez jusson el a közölt információ. Amint sikerült a követőtábor kialakítása, jöhet a nyitott pozíciók meghirdetése. Munkáltatóként arra is ösztönözheted alkalmazottaidat, hogy osszák meg a nyitott pozíciókat a saját közösségi felületeiken is, így elősegítve a minél szélesebb közönséghez való eljutást.

Kapcsolatépítés a munkavállalókkal

A HR részleg számára kiemelten fontos a szervezeten belüli láthatóság. Ha a HR-esek nem láthatóak, akkor nincsenek szoros kapcsolatban a munkavállalókkal, ami megnehezíti a két fél közötti kommunikációt. Ez pedig nehézségeket okozhat a fontos, dolgozókat érintő HR-döntések meghozatalában. A közösségi média lehetőséget biztosít a HR számára, hogy kapcsolatot teremtsen a szervezet minden alkalmazottjával, függetlenül azok tartózkodási helyétől. Ezen felül ez egy nagyszerű platform és lehetőség arra is, hogy általános képet kapjunk arról, hogyan látják a szervezetet a munkavállalók és a potenciális új munkatársak.

Munkáltatói márkaépítés

A vállalati kultúra közösségi médiában való megjelenítése nagyban hozzájárul a munkáltatói márkaépítéshez. Mind az ügyfelek, mind a potenciális jelöltek jobban megismerhetik az adott márkát, ami által kialakulhat egyfajta bizalom, és kötődés. Ebben a munkáltató segítségére lehetnek a cég dolgozói, hiszen a munkatársak által létrehozott tartalomnak óriási hatása lehet. Egy alkalmazott munkanapjának bemutatása, vagy egy új termék fejlesztésének folyamata izgalmas tartalamat ígér a közösségi platformokon keresztül. Ráadásul így nemcsak a sokszor sablonos cégbemutatást láthatják a social média követők, hanem valami extra, “behind the scenes” tartalomhoz jutnak hozzá, ami még jobban felcsigázhatja az érdeklődésüket, és szimpatikusabbá teheti a márkádat. A közösségi médiában való álláshirdetés során ügyelj arra, hogy a jelentkezési folyamat a lehető legegyszerűbb legyen, és válaszolj a felmerülő kérdésekre. Ezek nagyban hozzájárulnak a jelöltek élményének javításához, ami a munkáltatói márkaépítés egyik kulcsfontosságú szempontja.

Képzési programok fejlesztése

Az alkalmazottak képzési és fejlesztési programjai ma már szoros kapcsolatban vannak a közösségi médiával, hogy a tanulási folyamat szórakoztatóbb legyen és minél többen vegyenek részt benne. A social médiában végzett felmérések és közvélemény-kutatások segítségével jobban beazonosíthatók az igények, hogy a munkavállalók mit is várnak el a képzési programoktól. Emellett a közösségi platformok arra is használhatók, hogy az alkalmazottak tájékozódni tudjanak a képzés oktatójáról. A LinkedIn-en keresztül például utána tudnak nézni az adott oktató szakmai hátterének és tapasztalatainak, ami még inkább motiválhatja őket, hogy beiratkozzanak a tanfolyamokra/képzésekre. Ráadásul a social felületeken keresztül az oktató-tanuló interakció is gördülékenyen működik. Ezeken felül nagyszerű eszköz lehet a kollaboratív tanulási programok elősegítésére is, mivel lehetővé teszi, hogy két vagy több alkalmazott együtt ötleteljen, kutasson, megossza tudását és tanuljon (Arun, 2021). 

Munkavállalók elismerése

A távmunka folyamatos terjedése miatt sok szervezet használja a közösségi médiát a dolgozói elismerés érdekében. Mivel a távmunka miatt az alkalmazottak és a vezetők nem találkoznak gyakran szemtől szemben egymással, könnyen előfordulhat, hogy az alkalmazottak elismerése és megbecsülése elmarad. Hosszú távon azonban ez károsíthatja a dolgozók morálját és elégedettségét. A közösségi média bevonása segíthet az elismerési stratégia részeként. A csapatod épp most fejlesztett ki egy áttörést jelentő terméket? Túlszárnyalták az értékesítési célt? Mutasd meg alkalmazottaid eredményeit a cég Facebook vagy LinkedIn oldalán, és fejezd ki az elismerést nyilvánosan. Ez nem csak a dolgozói morált, elkötelezettséget és elégedettséget javítja, de a szervezethez való lojalitást is ösztönözheti. A közösségi médián keresztül történő, egyenrangú elismerés szintén hatékony eszköz a motiváció és a csapatépítés szempontjából.

A The Manifest kutatása kiemelte, hogy a különböző generációknak is több, mint 80%-a legalább naponta egyszer használja a közösségi médiát. Az ezredfordulósok 77%-a és a Z generációsok 79%-a naponta többször is pörgeti a social oldalakat (Cox, 2019). HR-szakemberként elengedhetetlen, hogy kihasználd ezt az erőteljes tendeciát a munkavállalói menedzsment gyakorlatának fokozásához. 

A cikkhez felhasznált források:

Zoho.com: LINK

SHRM: LINK

TheManifest.com: LINK

Együtt az okos pénzügyekért!

Iratkozz fel hírlevelünkre, és értesülj első kézből praktikus tippjeinkről és időszakos kedvezményekről!