HR
September 2, 2022

Munkahelyi hiányzás - Hogyan tudjuk csökkenteni?

A munkából való hiányzás akkor fordul elő, ha egy munkavállaló gyakran kimarad a munkából, vagy nem tartja be a szerződés szerinti óraszámot. A hiányzás zavaró tényezővé válhat a munkahelyen - költséges lehet a munkáltatóknak és kellemetlen a munkatársaknak. Ez mind a teljes munkaidőben, mind az órabérben dolgozókra igaz. 

A munkahelyi hiányzások évtizedek óta problémát jelentenek a munkáltatók számára, de az elmúlt két évben megugrottak. Valójában a Covid-19 járvány kezdete óta több olyan hónap is volt, amikor például  az USA- ban a vártnál lényegesen magasabb volt a távollét. 

Mindannyian hiányozunk néha egy-egy napot a munkahelyünkről betegség vagy személyes vészhelyzet miatt, de a hiányzás akkor válik problémává, ha újra és újra előfordul.

Ebben a cikkben megvizsgáljuk, hogy milyen hatással van a munkavállalók hiányzása a vállalkozásokra, miért fordul elő a túlzott hiányzás, és hogyan biztosíthatjuk, hogy ez ne váljon kezelhetetlen problémává a szervezetünkben.

Mit értünk munkahelyi hiányzás alatt? 

A hiányzás a munkahelyi megjelenés vagy a munkahelyen való tartózkodás elmulasztása, függetlenül annak okától. Ez általában nem tervezett, például ha valaki megbetegszik, de lehet tervezett is, például sztrájk során. A meghatározás kulcsa, hogy a személynek be volt ütemezve a munkavégzés. Ez azt jelenti, hogy a távollétbe nem számít bele a szabadság, a személyes szabadság vagy más okok. 

A munkahelyi hiányzást leggyakrabban a távolléti rátával mérik. Ez a ráta a hiányzó napok száma osztva a rendelkezésre álló munkanapok számával egy adott időszakban. Ez a távolléti ráta kulcsfontosságú HR-mutató. A túlzott hiányzás például a munkaerőn vagy a szervezeti kultúrán belüli problémákra utalhat. 

hiányzó napok száma / rendelkezésre álló munkanapok számával

Milyen hatással van a  sok hiányzás a cégünkre? 

Ha alkalmazottaink gyakran hiányoznak a munkahelyről, az hatással lehet vállalkozásunk eredményeire. A távollét a produktivitás és a profitabilitás csökkenését is eredményezheti, ha a meghatározott szerepkörrel rendelkező alkalmazottak nincsenek jelen. Azok a vállalatok, amelyeknél magas a hiányzások száma, jellemzően a munkaerő költségek növekedését is tapasztalják. Ez részben a megnövekedett túlóradíjaknak köszönhető, vagy annak, hogy vállalkozókat kell alkalmazni a hiányzó munkavállalók által keletkezett hiány pótlására. A vezetőket is negatívan érintheti a projektek elosztásával és felügyeletével járó többletterhek.

Azok a munkahelyi környezetek, ahol a hiányzások száma nagy, nem túl kellemesek és igazságosak azok számára, akik mindig időben megjelennek a munkahelyükön. Ha nem ellenőrizzük, a munkahelyi hiányzás a munkatársak körében rossz morál forrása lehet, és konfliktusokhoz vagy a csapat produktivitásának csökkenéséhez vezethet.

A hiányzás legfőbb okai

Betegszabadság

A munkavállalók betegség vagy baleset esetén betegszabadságot vesznek ki. Sok szervezet évente bizonyos számú jóváhagyott, fizetett betegszabadságot biztosít dolgozóinak. A legtöbb esetben ezeket a távolléteket orvosi papírral kell igazolni.

Stressz

A stressznek fizikai és lelki tünetei lehetnek, amelyek hatással vannak az emberek munkateljesítményére és jelenléti arányára. A stressz fizikai megnyilvánulásai közé tartoznak a gyomorproblémák, a fáradtság és a fejfájás. Az érzelmi reakciók közé pedig például az ingerlékenység és a szorongás.

A stressznek számos forrása lehet - eredhet elhúzódó családi, pénzügyi vagy egészségügyi problémákból, vagy egyszerűen csak egy megterhelő munkahelyi funkcióból. Az Egyesült Államokban évente több mint 11 millió munkanap esik ki a munkavállalói stressz miatt.

Családi problémák

Vannak olyan időszakok, amikor a munkavállalók családi ügyekkel küzdenek, például egy haláleset a családban, vagy egy válás. Ez gyakran megnehezíti számukra a munkába járást. Más családi problémák is felmerülhetnek, és előre nem tervezett távollétet okozhatnak, például sürgős ügy a gyermek iskolájában vagy gyermekgondozási problémák.

Hogyan tudjuk csökkenteni a hiányzások arányát? 

Munkahelyi egészségfejlesztés, munkavállalói segítségnyújtási programok

A munkahelyi egészségügyi programok nagymértékben hozzájárulhatnak a betegség előfordulásának csökkentéséhez a munkaerő körében, és ezáltal a távollétek visszaszorításához. Ilyenek például az alkoholfogyasztás és dohányzás csökkentésére irányuló programok. A munkavállalói segítségnyújtási programoknak (Employee Assistance Programs, EAP) pedig az a célja, hogy  a fizikai, érzelmi vagy mentális egészségügyi problémákkal küzdő munkavállalók támogassa és segítse a  rehabilitációjukat. 

Egészségügyi szűrővizsgálatok

Sok munkáltató felajánlja, hogy részben vagy egészben támogatja a rendszeres egészségügyi szűrővizsgálatok költségeit, például a magas vérnyomásra és a cukorbetegségre vonatkozóan. Ezek az egészségügyi ellenőrzések lehetővé teszik a problémák felismerését, mielőtt azok veszélyessé válnának, javítják a munkavállalók általános közérzetét, és csökkentik a hiányzásokat.

Távolléti igazolás

Fontos, hogy formalizáljuk azokat a feltételeket, amelyek alapján a hiányzások jogosnak minősülnek.

Ennek egyik módja, hogy orvosi igazolást kérünk, ha a távollét oka betegség. Ha azt tapasztaljuk, hogy egy munkavállaló következetesen betegszabadságra megy anélkül, hogy igazolni tudná a betegségét, vonjuk óvatosan kérdőre.

Üljünk le vele, és beszéljük meg az ügyet. Lehet, hogy a távollétnek olyan okai vannak, amelyekről mi nem tudunk, például pénzügyi vagy családi probléma, vagy krónikus egészségügyi probléma. 

Jelenlétkövető eszközök

Ha az emberek későn jönnek be, korán távoznak, vagy hosszabb szüneteket tartanak, az a vállalkozásunknak pénzbe kerülhet. Nagyobb szervezeteknél a munkáltatóknak gyakran nehéz nyomon követniük, hogy az alkalmazottaik mikor érkeznek és mikor távoznak.

Ez a probléma megoldható azzal, hogy az alkalmazottaknak manuálisan kell be- és kijelentkezniük. Vállalati környezetben, vagy ahol az emberek távolról dolgoznak, az időnyilvántartó szoftver hasznos lehet a munkavállalók jelenlétének és termelékenységének biztosításában.

Legyünk rugalmasabbak

Az órabéres munkavállalók esetében hasznos taktika lehet a hiányzások csökkentése érdekében, ha a munkavállalóknak lehetőséget biztosítunk a műszakok beosztására. Ez különösen akkor hasznos, ha egy munkavállalónak például nem tervezett vagy az utolsó pillanatban felmerülő gyermekfelügyeleti vagy közlekedési problémával kell foglalkoznia.

A fizetési rugalmasság biztosítása az egyik olyan megközelítés, amely egyre népszerűbb a munkáltatók és a munkavállalók körében egyaránt. Konkrétan, az Earned Wage Access (EWA) szolgáltatások a juttatási csomagok egyre gyakoribb elemei. Az EWA lényegében lehetővé teszi a munkavállalók számára, hogy hozzáférjenek a felhalmozott, de még meg nem kapott fizetésükhöz. Ha a dolgozóknak kevesebbet kell aggódniuk a pénzügyeik miatt, akkor kevesebbet stresszelnek és ezáltal csökken a munkahelyi hiányzások aránya. 

Nálatok mennyire nehéz kordában tartani  a hiányzások számát? 

A cikkben felhasznált források: 

Payactiv, (2022): link

Aihr, (2022): link

Shrm, (2022): link 

Együtt az okos pénzügyekért!

Iratkozz fel hírlevelünkre, és értesülj első kézből praktikus tippjeinkről és időszakos kedvezményekről!