HR
October 4, 2022

Kihívások a HORECA szektorban - a rugalmas bérkifizetés megoldás lehet?

Az utóbbi évek váratlan helyzetei (koronavírus járvány, háború), és az ezekből következő gazdasági nehézségek eddig nem látott kihívások elé állították a legtöbb szektort, az építőipartól egészen az élelmiszeriparig. A HORECA (Hotels, Restaurants, Cafés) szektor -  a vendéglátóipar egyik szegmense, amely a szállodákat, éttermeket, és a kávéházakat foglalja magába -  azonban még több nehézséggel szembesül. A szezonális munkaerő megtartása, vagy a szektorban kiugróan magas mobilitás… csak, hogy két példát említsünk, ami extra kihívások elé állítja az iparág szereplőit. Vajon van ezekre megoldás? És ha igen, melyek a legköltséghatékonyabbak? Ebben a blogbejegyzésben megvizsgáljuk a HORECA szektort érintő problémákat, és választ adunk a fenti kérdésekre.

Kihívások a HORECA szektorban

Említettünk pár példát az iparágat érintő nehézségek közül, de vizsgáljuk meg ezeket tüzetesebben is. 

  • A rezsiárak ugrásszerű növekedése - a leginkább aktuális, eddig kevésbé tapasztalt probléma, ami az eddigi árak akár hat-, vagy akár hétszeresét jelenti. A szállodák, éttermek, és kávéházak számára égető probléma ennek kezelése, de igyekeznek kitartani. Ahol lehet, faragnak a kiadásaikból, megpróbálják csökkenteni a működési költségeiket, de sajnos vannak szállodák, ahol elkerülhetetlen volt a bezárás a kigazdálkodhatatlan rezsiárak miatt. 
  • A szezonális munkaerő megtartása - szintén a szektor kihívásai közé tartozik. Főként szállodák esetén jellemző a szezonalitás, de számos étterem is csak az év bizonyos szakaszában tart nyitva. Esetükben azért jelent kihívást a munkaerő megtartása, mert az év azon szakaszában, mikor nem üzemelnek, a dolgozók jellemzően más munkahely után néznek. A munkavállalók “visszacsábítása” az újranyitáskor pedig nem könnyű. Pénz- és időráfordítást egyaránt igényel, főként ha versenybe szeretnének szállni a nem szezonális munkát kínáló cégekkel. Ráadásul a válság okozta nehézségek, és az előbb említett elszálló rezsiárak miatt sok vállalat gondolkozik szezonális bezáráson is, ebben az esetben szintén problémás lehet az alkalmazottak visszahívása. 
  • A fluktuáció aránya - az iparágban általánosságban is magas, amin a jelenlegi gazdasági környezet nem segít, ráadásul a járvány okozta bizonytalanság emléke sem tűnt el az emberekből nyomtalanul. Így ha a munkáltató valamivel is többet tud nyújtani a szektorban, mint a konkurencia, már jobb pozícióban van a munkavállalók szemében. 
  • A munkabérelőlegek magas aránya - iparági sajátosság, ami azon túl, hogy kockázatos lehet a munkáltatónak (a magas fluktuációból adódóan sokan hagyják el a munkahelyüket, akár a bérelőleg kézhezvétele után egyből), extra adminisztrációs teherrel is jár. 

Milyen megoldásokhoz fordulhatok?

A felsorolt kihívások közül vannak régóta tapasztalt jelenségek a szektorban, de a megnövekedett rezsiárak okozta krízis idén robbant be bombaként a vendéglátóiparba. A következő megoldások - ha nem is jelentenek minden nehézségre ellenszert - mérsékelni tudják a problémákat. Ezen lehetőségek kihasználásával csökkenthető a fluktuáció, és a pénzügyi nehézségek leküzdésében is segítő kezet nyújthatsz munkavállalóidnak. 

Munkába járás támogatása

A dolgozók munkába járásának támogatására két út is létezik. Mind a közösségi közlekedéssel, mind az autóval munkába járó alkalmazottak mindennapjait meg tudjuk könnyíteni. A vonatkozó kormányrendelet alapján csak bizonyos esetekben adható a napi munkába járáshoz költségtérítés. A munkavégzés helye szerinti település közigazgatási határán kívüli lakóhelyről történő bejáráskor, illetve lakóhelytől függetlenül a közösségi közlekedéssel nem megközelíthető helyen lévő munkahelyre járáskor. Közösségi közlekedés esetében a munkáltatónak meg kell térítenie a bérlet vagy menetjegy árának legalább 86 százalékát (39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet).

Ezeken kívül az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő közösségi autómegosztás is egy opció lehet. A kifizető abban az esetben biztosítja közösségi autómegosztó szolgáltatás útján a személygépkocsi használatát, ha a szolgáltatás díjáról szóló számla a juttató kifizető (munkáltató) nevére szól. Az autóhasználat biztosítása ebben az esetben adómentes (nav.gov.hu, 2022). 

Pénzügyi tudatossági képzés

A jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben még az eddiginél is nagyobb szükség van a pénzügyi tudatosság fejlesztésére. A munkavállalók váratlan szituációkkal találkozhatnak, amiket kellő pénzügyi tudással felvértezve sikeresen küzdhetnek le, vagy előzhetnek meg. Ezért is jó megoldás ha munkáltatóként segítjük őket ebben. Akár online vagy offline pénzügyi képzések finanszírozásával, akár egy olyan platform/esemény biztosításával, ahol megoszthatják egymással a tapasztalataikat, spórolási ötleteiket.

Étkezésben való támogatás

A céges "bulk order", vagyis nagy tételben történő megrendelés lényege, hogy a kollégák beszerzési áron juthatnak hozzá különböző termékekhez (pl. zöldség, gyümölcs, méz), amiket a cég nagy tételben - akár munkavállalói előrendelés alapján - vásárolt meg. Ez a HORECA szektorban, ahol az étel, ital rendelés a munka mindennapi részét képezi, ez még egyszerűbben kivitelezhető. Szállodák és éttermek esetében a dolgozók számára biztosított napi egyszeri ingyenes étkezés is megtartó erőt jelenthet a kollégák számára.

Rugalmas bérkifizetés 

A rugalmas bérkifizetés a fent említett alternatívák mellett több problémára is megoldást jelenthet. Mi is az a rugalmas bérkifizetés? A munkáltató lehetőséget biztosít a dolgozóinak arra, hogy hozzáférjenek a már ledolgozott, de még ki nem fizetett bérük egy részéhez, pár kattintással. Így a munkavállalók igényeik szerint rendelkezhetnek a fizetésük felett, így rugalmasabban kezelhetik a pénzügyeiket..  A Salarify-nál mi is ezen dolgozunk, és egy olyan digitális megoldást adunk a kezedbe, amely hatékonyan csökkenti a munkavállalóidra nehezedő stresszt, és támogatja őket pénzügyi céljaik elérésében. Ez egyfelől csökkenti a fluktuációt (a Daily Pay felmérése alapján az aktív felhasználók körében átlagosan 35%-kal), hiszen ha az alkalmazottak érzik a biztos pénzügyi hátteret, és a cég gondoskodását feléjük, kisebb eséllyel keresnek új munkahelyet. Másfelől a havi szinten jelentkező fix kiadások rendezése után dolgozóid pénzügyi nehézségekbe ütközhetnek, a megnövekedett rezsiárak, vagy az infláció nyomán. A Salarify használatával azonban nem kell baráti/családi kölcsönhöz folyamodni, vagy drága pénzügyi szolgáltatásokhoz, esetleg uzsorához fordulni, hanem saját bevételből fedezhetők a felemerülő költségek. 

Ezeken túl a rugalmas bérkifizetés, és a Salarify segít a munkáltatói márka építésben, motiváltabb és produktívabb csapatot eredményez, és a munkáltatóra eső adminisztrációs terheket is csökkenti.

A magyar szállodaipar egy mindenki által ismert szereplője, a Club Tihany felismerte a munkavállalók részéről jelentkező igényt, és meglátta a lehetőséget a rugalmas bérkifizetésben. Így flexibiltást tudnak kínálni dolgozóiknak a pénzügyeikben, a szezonálisan dolgozó kollégákat könnyeben tudják visszahívni, és a munkaerő megtartása is hatékonyabbá válik.

"Mi egy HR-es Facebook csoportban olvastunk először a Salarify-ról, ahol éppen a juttatások téma volt terítéken. A vendéglátóiparban viszonylag kevés innovatív juttatási forma érhető el, ezért keltette fel figyelmünket a rugalmas bérhozzáférés - plusz a növekvő energiaárak kezelésében is segítséget tud nyújtani. Nálunk is különböző műszakokban dolgoznak a kollégák, és sokan kérnek előleget. Ezekkel a kérésekkel pedig általában az irodába látogatnak el, folyamatosan megszakítva az ottaniak munkáját.  
Szeptember második felében indult el nálunk a Salarify Pay, de már most látjuk, hogy milyen gyors megoldás a munkavállalók számára, és kényelmes az adminoknak. Az irodai kollégák 100%-ban tudnak a saját munkájukra koncentrálni, a többieknek pedig nem kell az irodához alkalmazkodni. Visszajelzések alapján percek alatt regisztrálnak, és a kiválasztott összeg is másodpercek alatt megérkezik a bankszámlájukra."

- Kiss Marianna, személyügyi vezető, Club Tihany Resort

Ezúton is köszönjük, hogy bizalmat szavaztak nekünk, és részt vesznek a bérkifizetés jövőjének alakításában. Örülünk, hogy együtt dolgozhatunk!

A cikkhez felhasznált források:

Hrpwr LINK

pénzcentrum LINK

Wolters Kluwer LINK

nav.gov.hu LINK

Együtt az okos pénzügyekért!

Iratkozz fel hírlevelünkre, és értesülj első kézből praktikus tippjeinkről és időszakos kedvezményekről!