HR
November 2, 2022

Így legyél úttörő a kiskereskedelmi szektorban - tippek a versenyelőny megszerzéséhez

A kiskereskedelmi szektor folyamatosan változik, és a versenyszféra szereplői mindig új kihívásokkal szembesülnek. Ezt a folyamatot gyorsították fel az elmúlt évek történései. A járvány, annak utóhatásai, vagy a háború, és az ezzel járó gazdasági nehézségek mind-mind olyan extrém helyzetek elé állították a szektor szereplőit, amikre a gyors és hatékony reakció sikerkritérium a jövőt illetően. 

Kihívások a kiskereskedelmi szektorban 

A vásárlás fizikai üzletekből online térbe való áthelyezése - az utóbbi évek egyik, ha nem a legkomolyabb kihívása a retail szektor számára. Ez a folyamat már a covid előtt elkezdődött, de a járvány erősített rá igazán. Az említett tendencia együtt jár a hagyományos üzletek funkciójának újragondolásával, valamint az online és fizikai csatornák közötti zökkenőmentes átjárhatóság kialakításával (Koleszár, 2021). Egyre gyakoribbá válik az online rendelés, legyen szó bármilyen termékről, az élelmiszerektől kezdve, az apróbb háztartási kellékekig. Az influencerek szerepe pedig ezen a téren is egyre nő, így a velük való együttműködés kulcsfontosságú lehet. Ugyanakkor vannak, akik még mindig jobban preferálják a fizikai boltokban vásárlást, vagy szeretik a “hibrid” megoldást (pl. Online kinézik a terméket, de a boltban veszik meg). A digitális és a személyes ügyfélélmény sikeres kombinálása így a következő évek nagy kihívása lesz a kiskereskedelem szereplőinek. 

Gyorsan változó fogyasztói igények - A vásárlói preferenciák folyamatosan változnak, néha gyorsabban, mint ahogy képzelnénk. Ezért képesnek kell lennie arra, hogy lépést tartsunk a fogyasztói igényekkel. Az évszakok és a trendek mellett számos más tényező, például a gazdasági körülmények, a reklámok és a kiskereskedelmi vállalaton belüli verseny is nagy hatással van a fogyasztói keresletre. Ezért fontos figyelmet fordítani ezekre a tényezőkre, hogy pontos előrejelzéseket kaphassunk (BusinessTech, 2017).

A munkavállalók megtartása - A kiskereskedelem egyike azoknak az iparágaknak, ahol kiugróan magas a fluktuáció. Ezért az alkalmazottak megtartása az egyik legkeményebb kihívás a kiskereskedelmi vállalatoknál. Ráadásul az alkalmazottak lecserélése sok energiát vesz el és magas költséggel jár. A Gallup tanulmánya szerint egy 100 fős szervezet, amely átlagosan 50 000 dolláros fizetést biztosít, évente körülbelül 660 000-2,6 millió dolláros fluktuációs és helyettesítési költséggel számolhat (McFeely, Wigert 2019). Ezzel szemben az elégedett munkavállalók motiváltabbak és produktívabbak, ezáltal nő a munkahelyi teljesítményük is. 

Megoldások a versenyelőny megszerzésére

Élményalapú phygital működés

A “phygital” kifejezés a physical és a digital szavak ötvözéséből alakult ki, ebből következik, hogy a fizikai és digitális csatornák összehangolását értjük alatta. A megváltozott környezet megváltozott vásárlási szokásokat is eredményez, ezért a vállalatoknak, a sikeres működés érdekében, le kell követniük a trendeket. Az online rendelések, vagy a social media platformokon való vásárlások egyre népszerűbbek lesznek. Ezért a retail szektor szereplőinek újra kell gondolniuk termékeiket és szolgáltatásaikat a fizikai és digitális világban, különben jelentős hátrányba kerülhetnek  versenytársaikhoz képest. Ugyanakkor az elmúlt években olyan tech óriások, mint az Amazon vagy az Alibaba is nyitottak fizikai üzleteket. Az általuk bevezetett digitális megoldások tovább erősítik az innovációs kényszert a szektorban, egyaránt nyomás alá helyezve a fizikai és online kereskedőket (Koleszár, 2021). A jövő üzletei a vásárlók számára élményben gazdag terekké alakulnak majd át, ahol sikeresen összekapcsolódnak a fizikai és digitális világ elemei. Ennek egyik kulcsterülete a vásárlási és fizetési folyamat leegyszerűsítése és zökkenőmentessé tétele. Az előbb említett Amazon “Just Walk Out” érintésmentes fizetési technológiája egy jó példa erre, amelyet már elkezdett értékesíteni más szállítóknak is (Koleszár, 2021). Egy másik fontos terület a termékek kiszállítása. A vásárlások jelentős része az online térben zajlik, így a vállalat számára a kiszállítás lehet az a pont, ahol fizikai kapcsolatba lép a vevővel. Az ügyfélélmény szempontjából pedig ez kiemelten fontos pontja a vásárlási folyamatnak.

Globális változásokhoz való alkalmazkodás

A fogyasztói magatartás dinamikus ütemben változik. Az e-kereskedelem térnyerésével a fogyasztóknak rengeteg választási lehetőségük van a vásárlási döntés meghozatala előtt. Az e-kereskedelem növekedésének jelenségét azonban nem fenyegetésnek, hanem lehetőségnek kell tekinteni. A már említett online és offline megoldások kombinációja jó megoldás, hiszen így a vásárlók az általuk kedvelt módot részesíthetik előnyben, mégis mindenkinek megvan a lehetősége az innovatív eszközök és folyamatok kipróbálására. A sok változás közepette ugyanakkor a tudatos márkaépítés is kulcsfontosságú, hiszen állandóságot és hitelességet kölcsönöz. Ráadásul egyre inkább előtérbe kerül a társadalmilag tudatos fogyasztás, a vásárlók olyan márkákat keresnek, amelyekben megbíznak, és amelyek összhangban állnak az értékeikkel (Koleszár, 2021).

Rugalmas bérkifizetés

Mit is takar a kifejezés? A munkáltató lehetőséget biztosít a dolgozóinak arra, hogy hozzáférjenek a már ledolgozott, de még ki nem fizetett bérük egy részéhez, pár kattintással. Így a munkavállalók igényeik szerint rendelkezhetnek a fizetésük felett, ezáltal rugalmasabban kezelhetik a pénzügyeiket. A Salarify-nál mi is ezen dolgozunk, és egy olyan digitális megoldást adunk a kezedbe, amely hatékonyan csökkenti a munkavállalóidra nehezedő stresszt, és támogatja őket pénzügyi céljaik elérésében. Ez egyfelől csökkenti a fluktuációt (a Daily Pay felmérése alapján az aktív felhasználók körében átlagosan 35%-kal), hiszen ha az alkalmazottak érzik a biztos pénzügyi hátteret, és a cég gondoskodását feléjük, kisebb eséllyel keresnek új munkahelyet (Daily Pay). Másfelől a havi szinten jelentkező fix kiadások rendezése után dolgozóid pénzügyi nehézségekbe ütközhetnek, a megnövekedett rezsiárak, vagy az infláció nyomán. A Salarify használatával azonban nem kell baráti/családi kölcsönhöz folyamodni, vagy káros pénzügyi szolgáltatásokhoz, esetleg uzsorához fordulni, hanem saját bevételből fedezhetők a felmerülő költségek. Ezeken túl a rugalmas bérkifizetés, és a Salarify segít a munkáltatói márka építésben, motiváltabb és produktívabb csapatot eredményez, és a munkáltatóra eső adminisztrációs terheket is csökkenti.

Az Egyesült Államok legnépszerűbb márkája, a Walmart is bizalmat szavazott a rugalmas bérhozzáférésnek. A pénzügyi termékeket hosszú évek óta kínáló kiskereskedelmi óriáscég megállapodást kötött a ONE, és az Even fintech platformok megvásárlására. Utóbbi a Salarify-hoz hasonlóan rugalmas bérhozzáférési megoldást nyújt, ezáltal amerikai dolgozók millióinak lesz lehetősége igényeiknek megfelelően ütemezni a fizetésnapjukat. Örülünk, hogy egyre több munkavállaló számára nyílik lehetőség a flexibilis pénzügyekre, mi is azon dolgozunk, hogy ez minél szélesebb körben elérhető legyen!

A cikkhez felhasznált források:

PwC LINK

BusinessTech LINK

Huumon LINK

Gallup LINK

FintechZone LINK

Együtt az okos pénzügyekért!

Iratkozz fel hírlevelünkre, és értesülj első kézből praktikus tippjeinkről és időszakos kedvezményekről!