Munkahelyi jóllét
August 13, 2022

Hogyan váljunk társadalmilag felelős vállalattá?

Mára egy cég számára a társadalmi felelősségvállalás már egy kiemelkedő fontosságú szemponttá vált. Nem csak a külső szemlélők számára fontos, hogy egy vállalat odafigyeljen a CSR (Corporate Social Responsibility) tevékenységére, hanem a munkavállalók körében is. A Deloitte globális kutatása kimutatta, hogy az Y és Z generációs dolgozók csupán  16% és 18% gondolja, hogy a munkáltatójuk határozottan elkötelezett az éghajlatváltozás elleni küzdelem mellett. Mostanra már a munkavállalók elvárják, hogy munkahelyük aktívan részt vegyen a környezetvédelemben.  Így ha teszünk a környezetért vállalati szinten, nem csak kiállunk egy jó ügyért, de az alkalmazottainkat is maradásra bírhatjuk.

De mit is jelent valójában a társadalmi felelősségtudatosság, miért fontos ez, és milyen lépéseket tehetünk, hogy javítsuk vállalkozásunk társadalmi felelősségvállalásának helyzetét? Vizsgáljuk meg…

Mi is az a társadalmi felelősségvállalás?

A vállalati társadalmi felelősségvállalás az üzleti önszabályozás egy fajtája, amelynek célja a társadalmi felelősségvállalás és az emberiségre gyakorolt pozitív hatás. A vállalati társadalmi felelősségvállalás néhány módja a környezetbarát és környezettudatos magatartás, az egyenlőség, a sokszínűség és a befogadás előmozdítása a munkahelyen, a munkavállalókkal való tiszteletteljes bánásmód, a közösségnek való adakozás, valamint az üzleti döntések etikus voltának biztosítása

Hogyan néznek ki a társadalmilag tudatos vállalkozások?

A szociálisan tudatos vállalkozások olyanok, amelyeknek nyereségen túlmutató céljaik is vannak. Átfogó stratégiájukat nem kizárólag a bevételi szint növekedése határozza meg. Befektetnek azokba a közösségekbe, amelyekben működnek, és elkötelezettek a pozitív társadalmi és környezeti változások elősegítése mellett.

  • Környezettudatosság

A környezeti felelősségvállalás magában foglalja a környezet iránti tiszteletet tükröző magatartást. Nézzünk is erre néhány példát:

  • a környezetszennyezés csökkentése,
  • újrahasznosított alapanyagok használata,
  • a víz fogyasztás és felhasználás  csökkentése
  • megújuló erőforrások felkutatása
  • adományozás környezetvédelmi kutatási projektekre
  • Etikai felelősségvállalás

Az etikusan felelős vállalkozások becsületesen, átláthatóan és etikusan működnek alkalmazottaik, befektetőik, beszállítóik és ügyfeleik irányába. Az etikai felelősségvállalás sokféleképpen demonstrálható, például azáltal, hogy az alkalmazottaknak élhető béreket kínálunk, és soha nem vásárolunk vagy használunk olyan termékeket, amelyek gyermekmunkával kapcsolatosak.

  • Gazdasági felelősség

A gazdasági felelősségvállalás magában foglalja annak biztosítását, hogy vállalkozásként minden pénzügyi döntését úgy hozunk meg, hogy az a fent felsorolt területeket támogatni tudjuk anyagila. Emellet, anyagilag felelősséget kell vállalnunk azért, hogy alkalmazottainkat mindig ki tudjuk fizetni.

Miért érdemes hangsúlyt fektetni a társadalmi felelősségvállalásra?

Azok az idők, amikor a társadalmi felelősségvállalás a nonprofit szervezetek és az önkéntesek számára volt fenntartva, már régen elmúltak. Ennek egyik oka az, hogy a munkavállalók (különösen az Y és a Z generáció) éles szemmel figyelik a felelős üzleti gyakorlatot, különösen, ha a környezetről van szó.

A korábban már említett Deloitte tanulmány azt is alátámasztotta, hogy a fogyasztók hajlamosabbak olyan márkákat választani, amelyekről úgy gondolják, hogy elkötelezettek a fenntartható és etikus üzleti gyakorlatok iránt – még akkor is, ha termékeik és szolgáltatásaik ára magasabb, mint a versenytársaké. A társadalmilag felelős vállalatok egyértelműen megkülönböztető előnnyel rendelkeznek.

Most, hogy megállapítottuk, miért van üzleti értelme a vállalati társadalmi felelősségvállalást az igazgatótanács napirendjének élére emelni, nézzünk meg néhány megközelítést és intézkedést, amelyekkel előrébb vihetjük cégünket

Hogyan váljunk társadalmilag tudatosabb vállalkozássá?

  • Készítsünk egy tervet

A hatékony társadalmi felelősségvállalás tervvel kezdődik. Mit képvisel a vállalkozásunk? Hol van lehetőség arra, hogy változtassunk a helyi közösségen? Jó ötlet, ha bevonjuk  alkalmazottainkat a tervezésbe – hajlamosabbak lesznek támogatni és részt venni a CSR-programban, ha részt vettek az irányvonal meghatározásában, és meghallgatjuk a véleményüket. Miután meghatároztuk a program hatókörét, tűzzünk ki ambiciózus, de reális célokat.

  • Környezetileg felelős üzleti gyakorlatok alkalmazása

Számos módja van annak, hogy bizonyítsuk a környezettudatos működés iránti elkötelezettségünket. Íme néhány kedvenc ötletünk:

  • vegyünk részt vagy indítsunk újrahasznosítási programokat,
  • megújuló energiaforrások használata,
  • környezetbarát világítás alkalmazása az irodákban,
  • bátorítsuk a dolgozókat környezetbarát közlekedésre; biciklizés, elektromos autó, tömegközlekedés,
  • használjunk kevesebb papírt.
  • Bánjunk megfelelően az alkalmazottakkal

A társadalmi tudatosság belülről indul. A dolgozóink a legértékesebb vagyontárgyaink, ezért bánjunk velük tisztességesen és etikusan. Íme néhány módszer erre:

  • Egészségügyi és wellness juttatások nyújtása
  • Ismerjük el az elért eredményeket
  • Ajánljunk megfelelő béreket
  • Biztosítsunk biztonságos és egészséges munkakörnyezet
  • Adjunk lehetőséget előrelépésre és fejlődésre
  • Az önkéntesség ösztönzése

A jótékonykodás a legtöbb embert elégedetté és boldoggá teszi. Bátorítsuk tehát alkalmazottainkat, hogy vegyenek részt helyi önkéntes programokban. A szervezeten belüli önkéntesség összehozza a vállalat különböző részeiről érkező embereket, és ösztönzi a csapatmunkát, javítja az  együttműködést.

A munkavállalók gyakran számolnak be arról, hogy az önkéntes tapasztalataik révén új készségeket tanulnak, ami jobb munkahelyi teljesítményhez vezethet. Miért ne adhatnánk tehát fizetett szabadidőt az alkalmazottjainknak, hogy segítsenek a helyi iskolában, segítsenek egy hajléktalanszállón vagy ingyenkonyhán, vagy takarítsanak ki egy helyi parkot?

  • Támogassuk az egyenlőséget és a sokszínűséget

A sokszínű szervezetek aktívan keresik és üdvözlik a mindenféle háttérrel és életszínvonallal rendelkező munkavállalókat. Sőt, zéró tolerancia politikát alkalmaznak a munkahelyükön bármilyen diszkriminatív viselkedéssel szemben, amelynek alapja lehet a vallás, rassz, nem, kor, szexuális beállítottság, családi állapot.

A munkahelyi egyenlőség és sokszínűség elfogadásának része, hogy nagy figyelmet fordítunk a felvételi és kiválasztási politikára és eljárásokra. Nézzük meg az álláshirdetésekben és a jelentkezési lapokban használt nyelvezetet, hogy azok ne tartalmazzanak semmilyen előítéletet. A felvételi eljárás során győződjünk meg arról, hogy az interjúk során az interjúalanyok sokszínű csoportja vesz részt.

  • Mérjük a fejlődésünket

A vállalati társadalmi felelősségvállalás előrehaladásának nyomon követésére és mérésére számos mód van. Például hogyan sikerült csökkenteni a carbon footprintünket (szén-dioxid kibocsátásunkat)? Hány alkalmazott vett részt önkéntes munkalehetőségekben, és hány ember életét érintették meg erőfeszítéseik?

A fogyasztók és a munkavállalók ma már nem csak elvárják a vállalkozásoktól, hogy társadalmilag felelősek, átláthatóak, etikusak és befogadóak legyenek, hanem követelik is. De egy utolsó figyelmeztetésként azt ajánljuk, hogy soha ne használd a CSR-programod marketingeszközként. Minden olyan erőfeszítés, amely nem hiteles és tartós, visszafelé sülhet el. Az alkalmazottak és a vásárlók pozitívan reagálnak azokra a vállalkozásokra, amelyek hosszú távon vállalják a társadalmi tudatosságot.

A cikkben felhasznált források:

Payactiv, 2022, link

Deloitte, 2022, link

Business News Daily, 2022, link

Együtt az okos pénzügyekért!

Iratkozz fel hírlevelünkre, és értesülj első kézből praktikus tippjeinkről és időszakos kedvezményekről!