HR
August 13, 2022

Hogyan növelhetjük az íróasztal nélküli dolgozók produktivitását?

A munkavállalók produktivitásának fenntartása, és növelése kulcsfontosságú tényező egy vállalat sikerességében. A munkavállaló motiváltabban és hatékonyabban végzi feladatait, ami egyúttal növeli a vállalat eredményességét. Ezek alapján állíthatjuk, hogy a munkavállalói produktivitás mindkét fél érdeke. De vajon minden munkavállaló produktivitása egyfajta módon tartható fent? Van különbség a fehér- és a kékgalléros, vagy az íróasztal nélküli dolgozók igényei között? Ebben a blogbejegyzésben az utóbb említett munkavállalói réteg megismerésére helyezzük a hangsúlyt.

Kik azok az íróasztal nélküli dolgozók?

Az angol kifejezés egy fokkal egyszerűbb és rövidebb, mint a magyar, hiszen “deskless employees”-ként hivatkoznak az íróasztal nélküli dolgozókra. Ugyan a megnevezés nem számít elterjedtnek, a mai munkaerő túlnyomó része mobilis, vagyis “íróasztal nélküli”. A globális munkaerő 80%-a, azaz 2,7 milliárd munkavállaló nem rendelkezik íróasztallal, és gyakran irodán kívül dolgozik (Payactiv, 2021). Raktári dolgozók, sofőrök, pincérek, és még rengeteg más szakma képviselői. Munkájuk jellegéből adódóan nem ülnek egész nap a számítógép, és az emailek előtt, így számukra nehezebb a kapcsolattartás a vezetőséggel, és a menedzserekkel. Ebből fakadóan érezhetik alulinformáltnak, vagy akár kevésbé fontosnak magukat a munkahelyükön, ami a produktivitás csökkenéséhez, rosszabb esetben felmondáshoz vezethet. A fluktuáció csökkentése, és a kiegyensúlyozott, motivált környezet biztosítása a munkáltató feladata, ezért nézzünk meg öt tippet, hogyan növelhető az íróasztal nélküli dolgozók produktivitása, munkáltatói szemszögből.

Támogasd a jelenlétüket!

A “deskless” dolgozók gyakran érezhetik úgy, hogy elszigetelődtek, és kikerültek a vállalati vérkeringésből. Ezért fontos, hogy a HR menedzserek támogassák az íróasztal nélküli dolgozók jelenlétét a cég mindennapi életében, hogy minden információ, üzenet, és program elérhető legyen számukra. Ez a támogatás megvalósulhat akár “régimódian”, papíralapon (különböző szórólapokkal, vagy plakátolt információkkal), vagy online formában (social médián, applikáción keresztül) is.

Beszélj velük közvetlenül!

Fontos, hogy a vállalat minden alkalmazottjától érkezzen visszajelzés, de nem árt külön hangsúlyt helyezni a “deskless” munkavállalóktól érkező észrevételekre és tanácsokra. Egy kérdőív, vagy felmérés formájában, ami az ő visszajelzéseikre összpontosít, a munkahelyi igényeikre helyezi a hangsúlyt, és arra, hogy mi könnyítené meg a munkahelyi életüket, hogy produktívabban dolgozhassanak. Az íróasztal nélküli dolgozókkal való közvetlen kommunikáció az egyetlen módja annak, hogy pontosan meg tudják mondani, mire van szükségük, és megmutathasd, hogy értékeled a meglátásaikat. Ez igaz nemcsak a munkahelyi életükkel kapcsolatos észrevételekre, hanem az üzleti jellegűekre is. A “deskless” dolgozók munkájuk jellegéből fakadóan napi kapcsolatban vannak az ügyfelekkel (fogyasztókkal), így ők ismerhetik az emberek igényeit és visszajelzéseit testközelből. Ebből fakadóan hasznos tanácsokkal és tapasztalatokkal láthatják el a vezetőséget.

Alkalmazd a rugalmasságot!

A “deskless” dolgozók gyakran a rugalmasság miatt választanak nem asztalhoz kötött szakmát. A váltott műszakban végzett munka a családi kötelezettségekhez igazítható, és gyakran van lehetőség arra, hogy szükség esetén plusz órákat vállaljanak. A HR menedzsereknek ezt tiszteletben kell tartani, és fel kell ismerniük, hogy ezeknek a munkavállalóknak is ugyanarra a tájékoztatásra van szüksége ha műszakváltásról, vagy túlóráról van szó. A Payactiv kutatása szerint a “deskless” dolgozók több rugalmasságra vágynak és ennek biztosításával a munkáltatók hamarosan rájönnek, hogy munkavállalóik jobb eredményeket érnek el, ha igényeik szerint, rugalmasan dolgozhatnak.

Kövesd a trendeket!

Az íróasztal nélküli dolgozók rugalmasan dolgoznak. Ahhoz, hogy az igényeik ki legyenek elégítve, és a nagyobb termelékenységhez szükséges erőforrások biztosítva legyenek számukra, a munkáltatónak is mobilnak kell lennie. Ennek leghatékonyabb módja az, hogy kihasználja azt, amihez szinte minden alkalmazottnak van már hozzáférése – az okostelefont. Az alkalmazottakra szabott mobilos applikációk segítik a hatékony kommunikációt, és a munkahelyi elköteleződést mind az írószatal mellett, mind az attól távol dolgozók esetében. Az Adobe vállalati mobilalkalmazásokról szóló jelentésében végzett kutatás szerint 23%-kal nőtt a munkavállalók elégedettsége, ha a munkáltatójuk használt telefonos alkalmazást. Az elégedett munkavállalók pedig hatékonyabban és produktívabban dolgoznak a vállalati célokért.

Növeld a munkavállalói élményüket!

A pozitív munkavállalói élmény minden dolgozó számára fontos, de mások az igények ezen a téren például a fehérgalléros, és a “deskless” alkalmazottak részéről. A világos cél és küldetés meghatározása minden dolgozó esetében adott, ahogy a stratégiai prioritások is. Ezek a prioritások azonban a “deskless” alkalmazottak esetében az utóbbi időben eltolódtak a puszta termelési mérőszámoktól a munkaerő megtartás, és a munkavállalói jóllét irányába. Ha ezek mellett a felettesek is példát mutatnak, és egy csipet kulturális élménnyel is tudjuk fűszerezni az íróasztal nélküli dolgozók mindennapjait, akkor igazán pozitív munkavállalói élményt biztosíthatunk számukra.

A cikkhez felhasznált források:

Payactiv (2022): How to Boost the Productivity of Your Deskless Employees

Payactiv (2021): Engaging the Deskless Workforce

peopleHum: What is a Deskless Worker?

Insights For Professionals (2021): Is Absenteeism a Problem? You Need More Flexible Shift Scheduling

Jones D. (2022): 9 Tips for Managing Deskless Workers, AIHR

Együtt az okos pénzügyekért!

Iratkozz fel hírlevelünkre, és értesülj első kézből praktikus tippjeinkről és időszakos kedvezményekről!